RSS

Cartea lui Iona (cap 1)

08 Ian

Citeam intr-o zi din cartea Iona, si mi-am adus aminte ca am in biblioteca o carte scrisa de Samy Tutac, “Liber pe contrasens. Iona, campionul la fuga de raspundere”. Citind aceasta carte, si citind cartea Iona am observat lucruri extraordinar de interesante. Cartea lui Iona este o carte mica, dar are in ea un MARE mesaj. Este una din cele mai interesante si mai surprinzatoare carti din Biblie. In afara de cartea care-i poarta numele, despre Iona se stie inca un lucru: se afla in 2 Imparati 14:25 – “A luat inapoi hotarele lui Israel, de la intrarea Hamatului pana la marea campiei, dupa cuvantul pe care-l rostise Domnul Dumnezeul lui Israel prin robul Sau Iona, prorocul, fiul lui Amitai, din Gat-Hefer.”

Unul din cele mai importante lucruri care se pot invata din cartea Iona, este ca, Dumnezeu nu este doar al evreilor. Aceasta era o mare problema pentru Iona. EL credea, si isi dorea ca Dumnezeu sa fie doar al lor, al evreilor. Faptul ca Iona fusese trimis, releveaza un adevar extraordinar: releveaza faptul ca Dumnezeu accepta pe orice pacatos, orice om care doreste schimbare.

Acum, Iona nu era la prima sa misiune. Era totusi, un om cu experienta, un profet cu experienta. Dupa cum se constata in versetul de mai sus. Dar cu toate acestea, face o mare gresala. Dumnezeu ii cere ceva: “Scoala-te si du-te la Ninive…”. Iona intelege aceasta fraza doar pe jumatate: “Scoala-te si du-te…”. Partea in care Dumnezeu ii spune “la Ninive”, parca Iona n-o aude. Si se scoala, si se duce la Tars, exact in directia opusa. Pana la Ninive sunt 1000 de km, in schimb pana la Tars sunt 4000 de km. Acest lucru imi reda o caracteristica a lui Iona: “fac orice, doar sa nu ii vad pe oamenii aceia ca se pocaiesc.”

Sunt 2 lucruri pe care le vad eu in acest prim capitol din Iona:

  1. “Nu vreau sa ascult!”

Dupa cum am spus si mai sus, Iona asculta doar pe jumatate de Cuvantul Domnului. Acest lucru releveaza “fuga lui Iona de raspundere”. Iona a AUZIT ceea ce i-a spus Domnul, dar NU a ASCULTAT de ce i-a spus Domnul. Multi incurca aceste doua cuvinte. Se spune ca era un om in armata, si a venit generalul la el. Acesta i-a spus: “Du-te si stai de paza, auzi?”. Omul, il aproba si ii spune “Da…Bine!”. Dupa cateva minute, generalul se intoarce si il vede pe omul respectiv stand in acelasi loc. Generalul iritat de atitudinea omului ii spuse: “Nu ai auzit ce ti-am spus? Du-te si stai de paza!”. Omul atunci ii raspunse: “Eu  am auzit, n-am spus ca am ascultat!”

  1. “Mai bine mort, decat prieten cu dusmanii!”

Asirienii erau dusmanii de moarte ai israelitilor. Asirienii erau cunoscuti pentru cruzimea lor. In momentul in care cucereau o tara, sclavii erau torturati in cel mai crud fel. Le erau scosi ochii, erau supusi unor torturi groaznice. Probabil Iona gandea in felul urmator: “Cum sa merg eu sa le spun oamenilor alora sa se pocaiasca de pacatele lor, cand probabil vom avea parte de torturi groaznice, si ne vor cucerii si pe noi in cativa ani?” Iona tinea prea mult la poporul din care facea parte. In acest caz, prea mult patriotism strica.

Concluzia pe care vreau s-o tragem din acest prim capitol din cartea lui Iona, este: NU FUGI DE RASPUNDERE cu fa ceea ce Dumnezeu ti-a spus sa faci. Si o a doua concluzie este: NU poti fugi de fata lui Dumneze, oricat de mult ai incerca: Psalmul 139:7 – “Unde ma voi duce departe de Duhul Tau si unde voi fugi departe de fata Ta?”

BIBLIOGRAFIE:

  • Biblia cu explicatii, traducere Dumitru Cornilescu
  • TUTAC, Samy – „Liber pe contrasens.”
  • ESV, Study Bible (English Standard Version)

 

 
Scrie un comentariu

Scris de pe 8 Ianuarie 2013 în Interesant, Meditatii

 

Lasă un răspuns

 
